reklama
Magazyn WhyStory logo
reklama
Prawo i Finanse
środa, 28 czerwiec 2017 08:57

Kancelaria Audix Polska sp. z o. o. założona przez Monikę Toczyńską, nominowaną do tytułu: „Kobieta Charyzmatyczna”, jest organizacją stworzoną przez ludzi i dla ludzi. Spółka ta powstała w 2013 roku i od początku swojej działalności świadczy kompleksowe usługi zarządzania należnościami i wierzytelnościami. Zajmuje się również doradztwem prawno-finansowym, koncentrując się na pełnej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

MT

Prawo gospodarcze, pracy, rynek nieruchomości i „trudne sprawy”

Pani Monika kompleksowo dba o swoich klientów, dlatego pracownicy jej kancelarii nie skupiają się tylko na jednym rodzaju spraw. Firma zapewnia konsultacje i opracowywanie umów z zakresu prawa gospodarczego, prawa pracy, rynku nieruchomości, rejestrację podmiotów prawa handlowego, wprowadzanie zmian w dokumentach rejestrowych oraz prowadzenia księgowości. Pani prezes nie ukrywa, że lubi wyzwania, toteż poodejmuje się rozwiązywania „spraw trudnych” z dziedziny obrotu gospodarczego.

poniedziałek, 29 maj 2017 10:14

Drodzy Przedsiębiorcy!

9 czerwca 2017 r. w Łaźni Łańcuszkowej w Zabrzu odbędzie się regionalne spotkanie przedsiębiorców!

karta

 

Jeśli chcecie dowiedzieć się Państwo jakie rozwiązania przygotował dla Was samorząd, jak korzystać z oferty Zabrzańskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości i jak najlepiej zarządzać firmowymi finansami na tym wydarzeniu nie może zabraknąć Państwa firmy.

unnamed

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

http://www.zabrze.samorzadnaplus.pl/

 

środa, 26 kwiecień 2017 13:15

Masz problem ze stosowaniem przepisów podatkowych? Pamiętaj, że możesz wnioskować o wydanie urzędowej interpretacji przepisów. Od 1 marca zmieniły się zasady wydawania interpretacji. Wydaje je dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Zmienił się także adres, na który należy kierować wnioski oraz wzory formularzy.

Dowiedz się, jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji zgodnie z nowymi zasadami.

Na biznes.gov.pl znajdziesz także inne, przydatne informacje na temat rozliczania podatków.

BIZNES.GOV.PL to  źródło informacji o usługach, które administracja świadczy dla osób prowadzących i planujących rozpocząć działalność gospodarczą. Zawsze też możesz zadać nam pytanie, jak rozwinąć Twój biznes. Liczymy na Twoją opinię.

Masz problem ze stosowaniem przepisów podatkowych? Pamiętaj, że możesz wnioskować o wydanie urzędowej interpretacji przepisów. Od 1 marca zmieniły się zasady wydawania interpretacji. Wydaje je dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Zmienił się także adres, na który należy kierować wnioski oraz wzory formularzy.

Dowiedz się, jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji zgodnie z nowymi zasadami.

Na biznes.gov.pl znajdziesz także inne, przydatne informacje na temat rozliczania podatków.
 
 
 
 
 
poniedziałek, 27 marzec 2017 08:42

 

Najważniejsze jest to, co się daje drugiemu człowiekowi

 

Natasza Dereń-Halczok na co dzień pełni wiele funkcji: prowadzi własną firmę, jest Dyrektorem Regionalnym w OVB Allfinanz, mentorką, doradcą finansowym, a przede wszystkim mamą i żoną. Niedawno wydała książkę edukacyjną pt. Przygody Wielkiego Różowego Hipcia. Działa również społecznie. W uznaniu osiągnięć Nataszy Dereń-Halczok Magazyn WHY Story przyznał jej tytuł Kobiety Charyzmatycznej.

 

Natasza Hipcio1min

czwartek, 02 marzec 2017 11:10

SLASKII GmbH & Co. KG (Sp. z o.o.) to firma konsultingowo-doradcza specjalizująca się w obsłudze podmiotów gospodarczych oraz osób prywatnych prowadzących lub rozpoczynających działalność na rynku niemieckim. Od 2011 roku firma działa na terenie całych Niemiec, a główne biura posiada m.in. w Dortmundzie, Hamburgu oraz Essen. Holding SLASKII posiada także udziały w spółkach wielobranżowych na terenie Europy, m.in.: w Niemczech, Polsce oraz Anglii. Obecnie wprowadza usługę egzekucji zaległych alimentów od dłużników (Polaków) pracujących na terenie Niemiec, a w Polsce także rozwija serwis archiwizacji dokumentów.

slaskii

 Prezes Seweryn Śląski założył pierwszą firmę w trakcie studiów psychologicznych na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie nauki zdobywał pierwsze doświadczenia zawodowe, pracując w opiece społecznej i opiekując się starszymi ludźmi. Planował prowadzić działalność gospodarczą, która przyniesie nie tylko korzyści finansowe właścicielowi, ale okaże się przede wszystkim pożyteczna dla Klientów.

Doświadczenie i jakość – to pojęcia tworzące fundament świadczonych przez nas usług – podkreśla Seweryn Ślaski, założyciel i prezes SLASKII Beteiligungsverwaltung GmbH. - Dzięki naszej wysoko wyspecjalizowanej kadrze, w tym prawnikom oraz księgowym, ułatwiamy Polakom „aklimatyzację” w Niemczech, pomagając np.: w rejestracji firm, specjalizujemy się w kompleksowejobsłudze zarówno spółek osobowych, jak i kapitałowych. Wspieramy także przedsiębiorców działających w Polsce przy zakładaniu oddziałów zagranicznych.

poniedziałek, 09 styczeń 2017 13:32

 

Umiejętność zarządzania, planowania i organizacji czasu.

 

Firma IBI.pl powstała w 2000 roku jako efekt studenckiego hobby oraz sposób na zdobycie doświadczenia i pierwszych pieniędzy. Był to czas, w którym Internet zaczął być dostępny dla wszystkich. Olga Wilińska wraz ze znajomymi ze studiów postanowiła założyć biznes oparty na tworzeniu i aktualizacji stron internetowych oraz zarządzaniu serwerami. Po kilku latach studencka inicjatywa przerodziła się w zajęcia na pełny etat. Obecnie firma koncentruje się na szerzej pojętych działaniach marketingowo-reklamowych, zwłaszcza wszelkiego rodzaju materiałach drukowanych, a także projektach graficznych, e-bookach, hostingu oraz obsłudze IT. Ale także organizacji eventów, spotkań firmowych, będących istotnym elementem marketingu. Olga Wilińska stawia na ciągły rozwój - we wrześniu tego roku otworzyła filię firmy na warszawskim Żoliborzu. Prywatnie jest mamą dwójki dzieci i właścicielką malowniczego u pod Warszawą.

PGR 5973

poniedziałek, 14 listopad 2016 08:35

Nowy pakiet ułatwień dla przedsiębiorców

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów, podało Centrum Informacyjne Rządu. Projekt ustawy zmieniający 18 ustaw stanowi element pakietu ułatwień dla przedsiębiorców "100 zmian dla firm", który jest pierwszym etapem realizacji "Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju", przyjętego przez rząd 16 lutego 2016 r.

Celem wprowadzanych rozwiązań jest uproszczenie i poprawa warunków prawnych wykonywania działalności gospodarczej oraz zwiększenie konkurencyjności gospodarki.

Oto niektóre proponowane przez Ministerstwo Rozwoju zmiany.

środa, 31 sierpień 2016 18:14

Tradycja spotkań z rzetelnymi przedsiębiorcami

Uroczystość odbędzie się 3 września, na terenie Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”. Na Gali, już po raz siódmy nastąpi uroczyste rozstrzygnięcie Konkursu „Marka-Śląskie” i wręczenie prestiżowych nagród.

Gala Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej w Gliwicach na stałe wpisała się do kalendarza najbardziej prestiżowych wydarzeń w regionie.

W uroczystości Izby, oprócz szerokiego grona lokalnych przedsiębiorców, udział wezmą przedstawiciele władz administracyjnych i samorządowych, organizacji gospodarczych, osobowości świata polityki, biznesu, kultury i nauki. Współgospodarzem tegorocznego przyjęcia jest prezydent Miasta Gliwice, Pan Zygmunt Frankiewicz.

czwartek, 25 sierpień 2016 09:30

Od 19 do 25 września potrwa głosowanie na zadania zgłoszone w trzeciej edycji Budżetu Obywatelskiego w Katowicach. Podobnie jak w roku ubiegłym, będzie ono poprzedzone Dzielnicowymi Prezentacjami Projektów, które odbędą się we wszystkich jednostkach pomocniczych. Z zadaniami ogólnomiejskimi można będzie zapoznać się 10 września na „Pikniku z Budżetem Obywatelskim" w Parku Powstańców Śląskich.

W tegorocznej edycji BO do dyspozycji mieszkańców jest 20 mln zł. – Popularność poprzednich edycji budżetu obywatelskiego i liczba zrealizowanych inwestycji pokazują, że mieszkańcy bardzo dobrze wiedzą, co w ich dzielnicach jest potrzebne. W dwóch poprzednich edycjach wybrano aż 205 projektów. Dlatego bardzo się cieszę, patrząc, jak powstają nowe place zabaw, siłownie, zielone skwery, czy nowe chodniki – podkreśla prezydent Katowic Marcin Krupa.

Podczas Dzielnicowych Prezentacji Projektów wnioskodawcy przedstawią zgłoszone przez siebie zadania lokalne, ich główne założenia i korzyści wynikające z realizacji. Spotkania te będą doskonałą okazją, aby przed oddaniem głosu zapoznać się z projektami dla dzielnicy i wziąć udział w dyskusji. Listę zadań zweryfikowanych pozytywnie i negatywnie opublikujemy 24 sierpnia na naszej stronie http://bo.katowice.eu/Strony/default.aspx. Wykazy projektów, na które można zagłosować, dostępne będą także w Dzielnicowych Punktach Informacyjnych oraz punktach do głosowania.

poniedziałek, 22 sierpień 2016 09:03

Dnia 8 września 2016 roku na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2015 roku o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw wejdą w życie przepisy nowelizujące procedurę cywilną oraz kodeks cywilny.

 

Zasadniczym celem projektu, jest przyspieszenie postępowań sądowych przez rozszerzenie kompetencji referendarzy sądowych i komorników sądowych, uproszczenie niektórych czynności procesowych oraz zmodyfikowanie tych instytucji, które mogą być wykorzystywane przez uczestników postępowań w celu przedłużania postępowań sądowych. Za bardzo istotne należy uznać również zmiany w kodeksie cywilnym, dotyczące nowej formy czynności prawnej, którą jest forma dokumentowa.

poniedziałek, 08 sierpień 2016 11:19

Muzyka,kultura,współpraca,przedsiębiorczość


Tadeusz Donocik w Rządzie Jerzego Buzka był najpierw Szefem Gabinetu Politycznego Ministra Gospodarki, a od 1998 do 2001, Wiceministrem Gospodarki. W tym czasie odpowiadał m. in. za politykę regionalną, małą i średnią przedsiębiorczość, technikę i technologię, handel zagraniczny, specjalne strefy ekonomiczne, turystykę, współpracę z krajowymi i regionalnymi organizacjami przedsiębiorców oraz negocjacje z Unią Europejską w zakresie tychże.Jest współzałożycielem i prezesem (od 1990 r.) Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Od 1990 r. jest członkiem Prezydium, a od 1993 roku Wiceprezesem Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie.Otrzymał wiele wyróżnień oraz odznaczeń państwowych, w tym w 2001 r. Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski. W kwietniu tego roku nominowany do tytułu: Lider z powołania.

 

Pierwsze liderowanie

Trudno dzisiaj powiedzieć, co zadecydowało o pewnych predyspozycjach do liderowania.

Czy fakt, że był najstarszym z pięciu synów jego Rodziców? Wszak bycie pierworodnym do dzisiaj związane jest z pewnego rodzaju odpowiedzialnością za całość, nie tylko wówczas, gdy jest się dzieckiem.

A może środowisko, w którym dorastał? Dzieciństwo spędził w Czechowicach-Dziedzicach
– w miejscu, w którym żyło się w poczuciu kompleksu tzw. małego, przemysłowego miasteczka.

Od piątego roku życia był ministrantem, a od ósmego przez dziesięć lat prezesem Koła Ministrantów.

wtorek, 07 czerwiec 2016 16:06

Dnia 4 czerwca 2016 roku odbył się w Warszawie konkurs MiniBoss. Dzieci i młodzież od 6 do 18 roku życia mogli zaprezentować swoje pierwsze projekty biznesowe i społeczne, np: narzędzie dla wyczytania audiobooków, narzędzie pomagające w wyborze dróg edukacji, aukcja charytatywna, mająca na celu zbiórkę funduszy na odbudowę szkoły w Nepalu, aplikację zrzeszającą społeczność ludzi, napoje ze świeżych owoców, antystresowe kolorowanki, koszulki poprawiające nastrój w zły dzień, komiks na temat recyklingu śmieci, czy buty z funkcją masowania stóp.

 

 

niedziela, 22 maj 2016 08:44

 Na 1 stycznia 2016 r. Sejm ustalił termin wejścia w życie kluczowego zapisu noweli ustawy o komornikach, przeciwdziałającej różnicom w liczbie spraw wpływających do poszczególnych komorników i mającej poprawić skuteczności egzekucji komorniczych.

 

Czynnikiem mającym wpływ na powstanie projektu jest duże zróżnicowanie miedzy kancelariami. Z raportu wynika, ze w rozliczeniu miesięcznym najwięcej zarobił komornik przy Sądzie Rejonowym na warszawskiej Woli – 255 697 zł brutto. Najmniej, komornik działający przy małym sądzie w głębi kraju – 2609 zł brutto. Rekordowy przychód osiągnęła kancelaria, w 2012 roku, w wysokości 10 milionów. Skuteczni komornicy wzbogacają się o setki tysięcy złotych miesięcznie. Zapobiec dysproporcji w założeniu ma nowelizacja ustawy o egzekucji długów. Rocznie wszyscy komornicy w Polsce tytułem opłat pobierają około miliarda złotych. Skutkiem nowelizacji pieniądze, które do tej pory trafiały do kieszeni komorników, zasilą kasę państwową.

Przygotowana przez posłów koncepcja zmiany ustawy była skutkiem zaobserwowanych różnic w liczbie wpływających spraw do poszczególnych kancelarii komorniczych. Głównym problemem jest koncentracja blisko połowy wpływu spraw u około stu komorników. Ustawa zakłada wprowadzenie zasad przydziału spraw do kancelarii komorniczych, z uwzględnieniem maksymalnego rocznego progu spraw, który może przyjąć kancelaria komornicza. Zgodnie z założeniem wyeliminować ma to sytuacje, w których kancelarie komornicze przyjmują liczbę spraw w ilości przekraczającej możliwości osobistego wykonania czynności egzekucyjnych przez komornika. Według przepisów wierzyciel ma prawo wyboru komornika, któremu powierza sprawę do egzekucji, możliwość ta doprowadziła do znacznych dysproporcji w ilości spraw egzekucyjnych poszczególnych kancelarii komorniczych.

piątek, 13 maj 2016 20:14

 

Trzy kongresowe dni w centrum Katowic

 

Na VIII Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach (European Economic Congress – EEC) zarejestrowało się ponad 7,5 tys. gości, równolegle w Spodku odbędzie się European Start-up Days – wydarzenie, które odwiedzi 2 tys. osób. Mimo pełnego wykorzystania przestrzeni MCK i Spodka, organizator wydarzenia musi postawić na placu Sławika i Antalla namiot konferencyjny oraz zbudować dwie dodatkowe sale konferencyjne w hali wielofunkcyjnej MCK.


W dniach 18-20 maja w Strefie Kultury oraz w pobliżu katowickich hoteli trudno będzie o wolne miejsce parkingowe.

– Przez trzy dni Katowice będą biznesową stolicą Europy. Przyjmujemy znamienitych gości z całego świata. Miasto i Strefa Kultury znajdą się w centrum zainteresowania mediów. Bardzo nam zależy, by organizacja przebiegła sprawnie, a mieszkańcy Katowic w jak najmniejszym stopniu odczuwali skutki sąsiedztwa tak wielkiej imprezy. Między 18 a 20 maja lepiej ograniczyć korzystanie z samochodów
w centrum miasta. Liczymy także bardzo na pomoc i współpracę z Urzędem Miasta, by każdy gość
i każdy katowiczanin czuł się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego komfortowo – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego, prezes Grupy PTWP.

W Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, a także w Hali Widowiskowo-Sportowej Spodek, odbędzie się ponad 100 debat, sesji, imprez towarzyszących, międzynarodowe fora gospodarcze oraz European Start-up Days – spotkanie łączące start-upy i korporacje. Drugiego dnia VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, równolegle odbywać się będzie nawet 17 sesji tematycznych.

Dla sprawnej organizacji wydarzenia, oprócz wykorzystania MCK i Spodka, konieczne jest dostawienie namiotu konferencyjnego na placu Sławika i Antalla. W hali wystawienniczej o powierzchni 8 tys. metrów kwadratowych, którą wypełnią stoiska partnerów i studia prasowe, staną również dwie dobudowane sale konferencyjne i scena z widownią.

Spodek, ze specjalnie zaaranżowaną sceną, stanie się areną inauguracji Europejskiego Kongresu Gospodarczego (18 maja) oraz debat i prezentacji podczas European Start-up Days (19-20 maja).

– Cieszymy się, że Kongres z edycji na edycję zyskuje większą skalę. Ufam, że jak co roku, goście największej imprezy biznesowej Europy Centralnej będą zadowoleni z pobytu na Europejskim Kongresie Gospodarczym, w Katowicach, na Śląsku – dodaje Wojciech Kuśpik.

***

Europejski Kongres Gospodarczy (European Economic Congress – EEC)w Katowicach to trzydniowy cykl debat, spotkań i wydarzeń towarzyszących z udziałem ponad 7 tysięcy gości z Polski, Europy, świata. W blisko 100 sesjach bierze co roku udział kilkuset panelistów, komisarze unijni, premierzy i przedstawiciele rządów państw europejskich, prezesi największych firm, naukowcy i praktycy, decydenci, mający realny wpływ na życie gospodarcze i społeczne. W opiniotwórczym gronie, w formie otwartej debaty publicznej, prowadzone są rozmowy o kwestiach najistotniejszych dla rozwoju Europy.

Europejski Kongres Gospodarczy został uznany za forum jednej z najbardziej reprezentatywnych dyskusji
o przyszłości Europy. Tezy wystąpień najważniejszych uczestników są często cytowane i szeroko komentowane.

Organizatorem Europejskiego Kongresu Gospodarczego, od pierwszej edycji w 2009 roku, jest Grupa PTWP SA.

Więcej informacji o Europejskim Kongresie Gospodarczym – www.eecpoland.eu

Więcej informacji o organizatorze – Grupa PTWP SA – www.ptwp.pl

Marta Stach, Rzecznik Prasowy EEC/Imago PR

 

czwartek, 12 maj 2016 10:05

9 maja w katowickim Kinoteatrze Rialto podczas Gali z okazji Święta Europy uhonorowane zostały firmy, osoby i instytucje, które jakość codziennych działań i relacji stawiają na czele swoich zawodowych priorytetów. Organizatorzy konkursu oraz laureaci XVIII edycji KonkursuŚląskiej Nagrody Jakości
i finaliści VI edycji Programu Stawiamy na Jakość potwierdzali jednogłośnie, że to właśnie jakość leży
u podstaw sukcesu w biznesie.

- Nie da się na rynkach międzynarodowych - a jesteśmy do tego zmuszeni - sprzedawać towarów, które nie odpowiadają cenie, jakości, gwarancji i wszystkim parametrom potrzebnym, aby zbyć zawartość, którą się wyprodukuje. To jest dla wszystkich rzeczą oczywistą. Żeby osiągnąć tę jakość, trzeba nad nią po prostu pracować. Tak samo jak trzeba pracować w tym konkursie – podsumował tegoroczną edycję konkursu Tadeusz Donocik, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach oraz przewodniczący Kapituły Konkursu, w skład której wchodzą przedstawiciele samorządu gospodarczego, jednostek certyfikujących, instytucji branżowych oraz świata mediów.

Istotną rolę jakości w życiu publicznym swoją obecnością podczas gali potwierdzili senatorowie i posłowie, przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej oraz publicznej, włodarze miast, reprezentanci świata nauki oraz duchowieństwa. Po powitaniu gości przez prezesa RIG w Katowicach, Tadeusza Donocika, nastąpiło wręczenie Certyfikatów VI edycji Programu Stawiamy na Jakość. Wyróżnienia z rąk gospodarza spotkania, któremu towarzyszyli Wiceprezydent Miasta Katowice, Waldemar Bojarun oraz Wiceprezes RIG w Katowicach, Tomasz Zjawiony odebrali:

  • w kategorii STAWIAMY NA JAKOŚĆ W SŁUŻBIE ZDROWIA: dla BetaMed SA w Katowicach – Prezes Firmy Beata Drzazga; dla Śląskiego Centrum Rehabilitacji i Prewencji w Ustroniu – Z-ca Dyrektora ds. Ekonomiczno-Administracyjnych – Joanna Halama; dla SP ZOZ Szpitala Wielospecjalistycznego w Jaworznie – Dyrektor Szpitala dr n. med. Józef Kurek,
  • w kategorii: STAWIAMY NA JAKOŚĆ W EKOLOGII dla właściciel Dariusz Nocoń,
  • w kategorii: STAWIAMY NA JAKOŚĆ W FIRMIE dla PREVAC Sp. z o.o. w Rogowie –  Prezes Spółki dr Andreas Glenz,
  • w kategorii: Stawiamy na Jakość w Hutnictwie dla ArcelorMittal Poland SA – Dyrektor Postępu Catherine Dziwniel oraz Pełnomocnik Zarządu ds. Zintegrowanych Systemów Zarządzania Krzysztof Warchoł.

Kolejnym punktem wydarzenia była ceremonia wręczenia nagród laureatom XVIII edycji Konkursu Śląska Nagroda Jakości. Prowadzący galę wieloletni dziennikarz Polskiego Radia Katowice, Jacek Filus poprosił o przedstawienie informacji o tegorocznych laureatach Konkursu Andrzeja Żukowskiego, Dyrektora ds. Edukacji  TUV NORD POLSKA  Sp. z o.o., który zajmował się weryfikacją wniosków.

Nagrodę  zespołową XVIII edycji konkursu ŚNJ  w kategorii  średnia  firma usługowa otrzymało Przedsiębiorstwo Usług Naukowo-Technicznych „PRO NOVUM” Sp. z o.o. Nagrodę odebrał Prezes Zarządu Jerzy Trzeszczyński.

W kategorii Znakomity Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością nagrodzona została Aneta Dąbrowska, Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością Regionalnego Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A. w Tychach. – Siedem wdrożonych norm i strategiczna karta wyników jest ewenementem na skalę Polski, a może nawet świata – podkreślał Andrzej Żukowski, podsumowując dokonania kandydatki.

Następnie wręczone zostały Indywidualne Nagrody Jakości, którymi uhonorowani zostali:

  • w kategorii:PRAKTYKA  Artur Tomasik, Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA,
  • w kategorii: NAUKAPrzemysław Jałowiecki, Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach,
  • w kategorii: PROMOCJAWojciech Kuśpik,Prezes Zarządu Grupy PTWP S.A.

Statuetki oraz certyfikaty laureaci odebrali z rąk Przewodniczącego Sejmiku Województwa Śląskiego, Grzegorza Wolnika, Wicewojewody Śląskiego Jana Chrząszcza, Wicemarszałka Województwa Śląskiego, Kazimierza Karolczaka oraz Tadeusza Donocika.

Ceremonię zakończyło uhonorowanie specjalną Honorową Śląską Nagrodą Jakości Zygmunta  Frankiewicza – polityka, samorządowca, inżyniera, prezydenta Gliwic nieprzerwanie od 1993. Wyróżnienie wręczył mu prof. Marian Zembala, również laureat ŚNJ oraz Wiktor Pawlik Prezes Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej w Gliwicach.

Wydarzenie objęte było patronatem Wojewody Śląskiego – Jarosława Wieczorka, Marszałka Województwa Śląskiego – Wojciecha Saługi oraz Przewodniczącego Sejmiku Województwa Śląskiego – Grzegorza Wolnika. – Myślę, że za waszym przykładem pójdą kolejne firmy. Liderzy, którzy zostali dzisiaj wymienieni i nagrodzeni naprawdę są wspaniałymi śląskimi ikonami. Bez was Śląsk nie wyglądałby tak, jak dzisiaj wygląda – mówił ten ostatni, podsumowując tegoroczną edycję konkursu.

Uroczystość zwieńczył występ Czesława Jakubca Comedy, który jakość, będącą motywem przewodnim spotkania, potraktował z delikatnym przymrużeniem oka.

***

Konkurs Śląska Nagroda Jakości ustanowiony został w 1997 roku. Ma na celu integrację środowisk gospodarczych oraz promowanie osiągnięć przedsiębiorstw i instytucji realizujących ideę ciągłego doskonalenia. To jedyny konkurs w regionie, którego priorytetem jest obiektywna i rzetelna ocena wdrożonych rozwiązań organizacyjno-systemowych. Udział w nim stanowi okazję do bezstronnej, zewnętrznej oceny pozycji organizacji na tle konkurencji. Wykorzystywany w ŚNJ model oceny organizacji pozwala określić dalsze kierunki jej rozwoju oraz podjąć działania doskonalące i poprawiające wyniki biznesowe.

Konkurs otrzymał status Regionalnej Edycji Polskiej Nagrody Jakości, która pozwala ubiegać się o Polską i Europejską Nagrodę Jakości.

Program Stawiamy na Jakość skierowany jest do firm i organizacji, które mają wdrożony System ISO, a dbałość o jakość usług, produktów oraz wdrożonych standardów zarządzania traktują jako ideę nadrzędną. Celem programu jest wyłonienie liderów jakości oraz ich promocja.

INFORMACJE O LAUREATACH I FINALISTACH

BetaMed S.A. od początku swojej działalności stawia na wysoką jakość świadczonych usług medycznych oraz najwyższą troskę o zdrowie pacjenta. Beta Med. SA posiada 70 oddziałów na terenie 11 województw i ciągle poszerza zakres swoich usług. Działa w obszarze opieki długoterminowej, wentylacji mechanicznej, rehabilitacji stacjonarnej, pobytów dziennych i całodobowych. W ostatnim czasie Firma BetaMed rozszerzyła swoją działalność otwierając wieloprofilowe centrum medyczne, świadczące usługi dla pacjentów indywidualnych i instytucjonalnych  o szerokim zakresie i wg najnowszych standardów medycznych – Medical Active Care. 

Śląskie Centrum Rehabilitacji i Prewencji w Ustroniu jest specjalistycznym szpitalem rehabilitacyjnym, o najwyższym poziomie referencyjności w zakresie rehabilitacji pacjentów po zawałach i operacjach serca oraz operacjach ortopedycznych i urazach. Misją firmy jest: „Rehabilitując – uczymy i zapobiegamy, dajemy każdemu szansę na dłuższe i lepsze życie”.  Szpital to Szpital z sercem, który „potwierdza to w swojej codziennej działalności, dokładając wszelkich starań w zakresie maksymalnej, jakości udzielanych pacjentom świadczeń.

SP ZOZ Szpital Wielospecjalistyczny w Jaworznie jest nowoczesną placówką zatrudniającą  wysoko wykwalifikowanych specjalistów, wyposażoną w wysokiej klasy sprzęt medyczny. Szpital prowadzi działalność medyczną obejmującą lecznictwo stacjonarne oraz otwarte w oparciu o kilkanaście poradni specjalistycznych. Szeroka gama świadczeń medycznych wspierana jest na co dzień przez szpitalne pracownie diagnostyczne oraz laboratorium. Rocznie w Szpitalu hospitalizowanych jest ponad 30 tys. pacjentów, liczba ta ma tendencję wzrastającą. Z porad specjalistycznych korzysta blisko 50 tys. pacjentów.

P.W. BUDMET Dariusz Nocoń, Adam Nocoń nieprzerwanie od 1983 roku produkuje kotły na paliwa stałe. Dbałość o środowisko naturalne była ważnym czynnikiem ukierunkowującym działania biznesowe firmy. Pierwszym krokiem było wprowadzenie na rynek ekologicznych kotłów na wyselekcjonowane paliwa stałe. Wszystkie produkowane przez Firmę kotły posiadają „Znak Bezpieczeństwa Ekologicznego”, zaś sama firma otrzymała Certyfikat Czystej Produkcji. W 2008 roku firma wdrożyła nową, proekologiczną linię technologiczną. Urządzenia są na bieżąco kontrolowane pod kątem wymogów norm i kryteriów energetyczno-emisyjnych. Jednocześnie wciąż doskonalona jest konstrukcja kotłów, co ma odzwierciedlenie w poprawie sprawności i zmniejszenia ekologicznego w najwyższej klasie „A”.

PREVAC Sp. z o.o. sprawnie funkcjonuje od 1996 roku, wiodąc prym w dziedzinie zaawansowanych technologii. Firma specjalizuje się w produkcji aparatur naukowo-badawczych służących głównie do tworzenia nowych materiałów a tym samym nowych technologii w warunkach wysokiej i ultra-wysokiej próżni. Firma Dzięki nim można zajrzeć w głąb materii i pracować nad komponowaniem nowych materiałów na poziomie nanocząstek. PREVAC jest marką światową, kojarzoną z jakością, innowacją oraz bardzo wysokimi parametrami. Doświadczenie, know-how, kadra specjalistów i zaawansowany park techniczny pozwalają firmie budować aparatury, których konkurencja często nie jest w stanie zaoferować.

ArcelorMittal Poland jest największym producentem stali w Polsce. Firma skupia ok. 70 proc. potencjału produkcyjnego polskiego przemysłu hutniczego, a w jej skład wchodzi pięć hut, w tym w Krakowie, gdzie znajduje się najnowocześniejsza w Europie walcownia gorąca oraz w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach i Chorzowie. Do koncernu należą także Zakłady Koksownicze Zdzieszowice, będące największym producentem koksu w Polsce i Europie. ArcelorMittal Poland zatrudnia ponad 11 000 osób, a wraz ze spółkami zależnymi – ponad 14 000. Firma produkuje szeroki wachlarz wyrobów długich, płaskich, specjalnych oraz półwyrobów stalowych na potrzeby m.in. budownictwa, przemysłu AGD i transportowego. Przez 11 lat obecności w Polsce firma zmieniła polskie hutnictwo.

Przedsiębiorstwo Usług Naukowo-Technicznych „PRO NOVUM” Sp. z o.o. świadczy wysokospecjalistyczne usługi w branży energetycznej w oparciu o innowacyjne metody badawcze. Od pięciu lat posiada prestiżowy status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany przez Ministra Gospodarki. Z powodzeniem łączy rozwój wiedzy technicznej z sukcesem finansowym. Ponadto kreuje i animuje współpracę sektora nauki i gospodarki, m.in. poprzez organizację cyklicznych, cenionych w branży konferencji i seminariów. Dużą wagę przywiązuje również do społecznego aspektu swojej działalności troszcząc się o środowisko, wspierając inicjatywy młodych muzyków, pomagając osobom chorym i niepełnosprawnym oraz dofinansowując projekty edukacyjne.

Regionalnego Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A. w Tychachjest liderem w sektorze gospodarki wodno-ściekowej pod względem wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Tyska oczyszczalnia oczyszcza ponad 12 mln m3 ścieków rocznie. Jej zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną w pełni pokrywa energia wytwarzana z biogazu, powstającego jako produkt uboczny w procesie fermentacji osadów, co stawia Spółkę na pierwszym miejscu w Polsce. Firma jest również inwestorem budowanego w Tychach parku wodnego, który będzie zasilany w energię elektryczną i prąd również pochodzące z odnawialnych źródeł energii. Ponadto Centrum skutecznie promuje świadomość ekologiczną wśród społeczności lokalnej, angażując się w działania edukacyjne i informacyjne.

Artur Tomasik, Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA podjął niebagatelne wyzwanie i odpowiedzialność  zarządzania Międzynarodowym Portem Lotniczy w Katowicach. Na ten czas przypada okres dynamicznego rozwoju, obfitującego w aktywne działania wychodzące naprzeciw potrzebom rynku i spełniające oczekiwania klientów. Takzasadniczy rozwój wpłynął na bezpieczeństwo lotów i wzrost liczby pasażerów. Realizowane z sukcesem inwestycje w terminalach pasażerskich oraz w pozostałej infrastrukturze lotniskowej, zwiększona liczba lotów ipołączeń międzynarodowych, to czynniki mające bezpośredni wpływ na rozwój aglomeracji Śląskiej.

Prof. dr hab. n. med. Przemysław Jałowiecki pełni od 2012 roku. funkcję rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Za I kadencji Rektora stworzono nową siedzibę biblioteki głównej uczelni w centrum Katowic, otwarto Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach i rozpoczęto starania o budowę drugiego – w Zabrzu. Oddano też do użytku Centrum Dydaktyczne Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej w Sosnowcu. Śląski Uniwersytet Medyczny działa od 1948 roku Obecnie kształci ponad 9,6 tys. studentów na 15 kierunkach w języku polskim i 9 w języku angielskim. Baza naukowo-dydaktyczna i kliniczna uczelni złożona jest z ponad 200 jednostek organizacyjnych.

Wojciech Kuśpik, Prezes Zarządu Grupy PTWP SA, zarządza firmą od samego początku, pełniąc jednocześnie funkcję redaktora naczelnego Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł oraz portalu wnp.pl, a także wydawcy pozostałych portali i czasopism. Inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego, największej imprezy biznesowej w Europie Środkowej gromadzącej każdego roku kilka tysięcy gości, w tym osobistości świata polityki, biznesu, nauki i ekonomii. Firma, którą kieruje Pan Wojciech Kuśpik została operatorem Międzynarodowego Centrum Kongresowego oraz Spodka.

 

Organizator

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach

 

czwartek, 21 kwiecień 2016 19:13

Reklama może mieć przeróżne formy: internetową, telewizyjną, prasową, radiową, billboard itp., natomiast jej wpływ na sprzedaż jest niewątpliwie ogromny. Jednak czy jej brak może spowodować, że nawet najlepsza gra się nie sprzeda? Przykładów jest bardzo wiele, jednak skupię się na najbliższym memu sercu. Czyli na Original War - strategii czasu rzeczywistego, często przez portale growe uznawanej za jedną z najlepiej zrealizowanych fabularnie gier, nawiązujących do czasów zimnej wojny. Bardzo dobrze ocenianej przez krajowe i zagraniczne media growe (oceny 8-9 na 10). Zakładam mimo to, że większość z osób, które tu trafiły o niej nie słyszała. W Polsce i Czechach była najlepiej odebrana - wspomnę o tym nieco później. Poza tymi państwami była mało znana, jednak jakie mogły być tego powody, napiszę nieco później.

Screen: Daniel 'zoNE' Gabryś

niedziela, 03 kwiecień 2016 12:28

 

Hotel GROMAN to obiekt oferujący swoim gościom nie tylko wygodne pokoje gościnne (dla 180 osób) ale i możliwość zorganizowania konferencji, wesela czy luźnego spotkania z przyjaciółmi. Położony jest 15 km od Warszawy u zbiegu tras z Krakowa i Katowic.

 

Skąd pomysł na hotel?

To był przypadek, wcześniej nie interesowałem się branżą hotelarską. Skończyłem technikum samochodowe, a później Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Moi rodzice prowadzili sklep meblowy i warsztat samochodowy, był to tzw. rodzinny biznes, więc miałem okazję przyglądać się takiej pracy od środka. Później otworzyliśmy restaurację, tyle że były to inne czasy. Początkowo mieliśmy problemy z uzyskaniem zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Wówczas nie wydawano koncesji małym firmom, więc podjęliśmy decyzję o powiększeniu restauracji. Później pojawił się też pomysł zbudowania hotelu. Przez jakiś czas prowadziliśmy działalność gastronomiczną i samochodową równolegle.

Jak przebiegała budowa obiektu?

Pierwsza część budynku powstała już w latach dziewięćdziesiątych. Budowa trwała trzy lata. Na początku nie był zbyt duży - rozrastał się na zasadzie „pączkowania”. Rozbudowywałem hotel ponieważ przybywało nam coraz więcej gości. W dwutysięcznym roku zakończyła się budowa drugiego skrzydła, a pięć lat później kolejnej części. Zlikwidowaliśmy nawet warsztat samochodowy, aby móc dobudować kolejne segmenty hotelu. Udało się nam też zyskać dodatkową powierzchnię poprzez zakup działki od sąsiada. Ostatnia część powstała w sześć miesięcy, a wnętrza urządziliśmy zaledwie w ciągu roku, dlatego że zatrudniłem do tego zadania profesjonalną firmę. Doglądałem prac, ale nie musiałem już poświęcać na to tyle czasu ile pierwotnie. Szybko zaczęliśmy gościć uczestników wycieczek szkolnych oraz organizować bankiety, więc obiekt prawie od początku przynosił dochody. Nie korzystałem z nowoczesnych środków wsparcia, czyli kredytów. Prowadzę ten biznes w sposób tradycyjny. Jeśli są odłożone pieniądze, to przeprowadzana jest kolejna inwestycja. Obiekt cały czas podlega modernizacjom. Ulepszamy go, aby sprostać kolejnym oczekiwaniom klientów. W planach jest rozbudowa ogrodu. Ta inwestycja wynika z oczekiwań weselników, ponieważ to idealne miejsce na plener i sesję zdjęciową. Stąd potrzeba utworzenia arkad i innych tego typu aranżacji. Do niektórych projektów przymierzam się przez dłuższy czas, część z nich weryfikuje życie. Najpierw myślałem o zbudowaniu basenu, ale ponieważ powstało już tyle pięknych obiektów kąpielowych, to my planujemy w przyszłości namiastkę spa, strefę relaksu dla naszych gości. Rynek przyjęć weselnych jest przesycony. Natomiast my nie narzekamy na brak klientów, mamy rezerwację do 2018 roku.

Co Pana zdaniem przyczyniło się do sukcesu Hotelu GROMAN?

Znalazłem niszę na rynku. Nie w kwestii hoteli, a organizacji wesel. Wtedy robiło się je w remizach, salach sportowych albo w szkołach. Restauracje nie cieszyły się dobrą opinią, ponieważ menu było niezbyt zachęcające, a ceny wygórowane. Starałem się powiązać te dwie kwestie, czyli w naszej ofercie pojawiły się smaczne potrawy wywodzące się z tradycyjnej kuchni polskiej w restauracji za rozsądne pieniądze. Już pierwsze kucharki były specjalistkami w tej dziedzinie. To się świetnie przyjęło. W większości nasze potrawy należą do weselnego menu. Wprowadzamy też nowoczesne elementy, ale skłaniamy się bardziej ku tradycji. Kucharze mają wieloletnie doświadczenie w gastronomii, wszystkie potrawy przygotowują sami od podstaw i to świadczy o ich jakości. Mamy swój specjał, czyli kotlet neapolitański - jest to nowoczesna wersja kotleta schabowego. Zaproponował go jeden z moich kucharzy, który pracuje ze mną od dwudziestu lat. To danie doskonale sprawdza się na bankietach i zawsze robi furorę. Cały personel to osoby profesjonalnie przeszkolone do wykonywania swoich zadań, które pracują dla nas od wielu lat i chętnie dzielą się wiedzą z nowymi pracownikami.

Czy oprócz wesel odbywają się tu także konferencje?

Tak, specjalizujemy się również w organizowaniu konferencji. Nasze sale wyposażone są w sprzęt przeznaczony do takich celów, czyli: rzutniki, ekrany, mikrofony bezprzewodowe, dostęp do wi-fi, flipcharty itp. Pracujemy też nad tym, aby podnieść poziom estetyczny tych pomieszczeń. Dysponujemy trzema takimi salami: pierwsza z nich ma powierzchnię 204m2, jej układ dopasowujemy do potrzeb uczestników i możemy w niej przyjąć 120 osób. Kolejna ma powierzchnię 135m2 i klasyczny układ w podkowę. Najmniejsza z nich ma 105m2 i mieści od 30 do 40 gości. Natomiast sala bankietowa, na której odbywają się uroczyste gale bądź bankiety ma siedemset metrów. Może stworzyć układ kinowy albo bankietowy, wszystko zależy od potrzeb klienta. Mamy możliwość elastycznego działania. Jest jeszcze BowlingClub. Tam również zdarzają się firmowe imprezy, podczas których w mniej oficjalnym stroju można zagrać w kręgle, coś przekąsić czy wypić drinka. Naszym gościom oferujemy 180 miejsc noclegowych, dlatego jesteśmy w pełni przygotowani zarówno na duże wesele, jak i nieformalne spotkanie.

Kto najczęściej korzysta z usług Pana hotelu?

Są to głównie klienci biznesowi. Tutaj raczej nie przyjeżdża się na dwa tygodnie, żeby odpocząć. Nasz hotel ma charakter turystyki biznesowej. Z naszych usług korzystają ludzie, którzy przyjeżdżają w interesach do Warszawy albo do Wólki Kosowskiej. Mamy doskonałą lokalizację, z dala od zgiełku miasta, a jednocześnie wszędzie jest blisko, na lotnisko czy do centrum jest 15 km. Klienci przyjeżdżają na krótko, ale regularnie.

Na stałe współpracujemy z firmą Siveco i Manbol. Często są tą zagraniczni goście, głównie ze Wschodu: Estończycy, Ukraińcy, Białorusini czy Litwini. Niektórzy przyjeżdżają do nas od wielu lat. Tak jak pracownicy Suzuki, którzy organizują u nas szkolenia serwisowe. Trwają one 3-4 dni. Był czas wzmożonych szkoleń dla banków z zakresu funduszy unijnych. To były duże projekty na kilka tysięcy osób. Cały czas napływają również nowi klienci. Jest to związane z rozwojem firm, przedsiębiorczości i polityki województwa mazowieckiego.

Można powiedzieć, że urodził się Pan menadżerem.

Nie wiem, czy tak bym to określił, ale przyznaję, że już w szkole podstawowej przypadała mi rola skarbnika. Ponadto od dzieciństwa przyglądałem się, jak rodzice zarządzali pracownikami w swojej firmie. Wiele też nauczyło mnie doświadczenie życiowe, a teorię poznałem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Wydaje się, że praca jest też Pana pasją.

Praca, która jest pasją jest najlepsza. W ogóle nie czuję zmęczenia. A doskonale czuję się, kiedy coś tworzę. Dlatego tak dobrze mi na budowie. Wtedy wręcz odpoczywam. Jak budowali tutaj drogę, moi wieloletni pracownicy śmiali się, że załapałem się na etat. Musiałem wszystkiego dopilnować. Kiedy powstawał hotel pracowałem po osiemnaście godzin. Dopiero dzisiaj jest czas na to, aby pobyć z rodziną. Mam dwie córki i jestem też dziadkiem.

Czy to one przejmą rodzinny biznes?

Mam nadzieję, że tak. Obie świetnie się uzupełniają. Ale to jeszcze długa droga. Chcę żeby przejęły ten biznes wraz z zięciami.

Kiedy znajduje Pan czas na odpoczynek, jest szansa na urlop? 

Urlop jest możliwy w okresie świąt. Na razie to są spontaniczne wyjazdy. Mój weekend zaczyna się w poniedziałek, a kończy w środę. Od piątku do niedzieli są wesela, więc nie ma szans na odpoczynek. Najczęściej wyjeżdżam nad morze, mam dom w Gdyni. Wtedy biegam po plaży, łapię oddech, dosłownie. Podziwiam widoki. Tak samo w górach. Nie jestem fanem sportów wyczynowych. Lubię zobaczyć dobry mecz piłki nożnej w telewizji. Kibicuję Legii, wychowywałem się na Mokotowie. Jeszcze w podstawówce chodziłem oglądać treningi piłkarzy. Dzięki temu poznałem Kazimierza Deynę. To bardzo miłe wspomnienie.

Ma Pan jakieś marzenie podróżnicze?

Moim marzeniem jest wyjazd na Wyspy Kanaryjskie. Ale nie na dwa tygodnie, tylko trzy, cztery miesiące. Żeby spędzić tam czas, kiedy w Polsce jest zima. Życie kosztuje tam tyle samo co w Warszawie. Można sobie wydłużyć życie o kilka lat, tak wpływa na człowieka tamtejszy klimat, ale wyjadę dopiero wtedy, kiedy córki przejmą biznes rodzinny.

Beata Sekuła

Magdalena Saganowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wtorek, 29 marzec 2016 20:51

Marzenia się spełniają

 

Andrzej Konieczny był członkiem Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, a od pięciu lat pełni funkcję prezesa Funduszu Górnośląskiego. Już w latach młodzieńczych chciał zarządzać personelem, dlatego zdobył solidne wykształcenie prawniczo-ekonomiczne oraz przeszedł wszystkie szczeble kariery bankowej, zaczynając od stanowiska inspektora. Prywatnie jest mężem i ojcem oraz nadal rozwija swoje pasje, chociaż nie jest to łatwe przy tak licznych obowiązkach zawodowych.

Prezes Andrzej Konieczny podczas przemówienia w trakcie obchodów 20-lecia działalności Funduszu Górnośląskiego

 

Młodzieńcze plany i marzenia

- Jestem emocjonalnie związany z Gliwicami, chociaż tu się nie urodziłem, ale tutaj kończyłem szkołę podstawową, średnią – przyznaje prezes Andrzej Konieczny. - W Gliwicach mieszka moja mama, a ja mam tam sporo kolegów, którzy są fanami klubu piłkarskiego Piast. W dzieciństwie też uprawiał piłkę nożną, a także bieganie. Osiągał bardzo dobre wyniki, brał udział w zawodach międzyszkolnych. Duch walki o zwycięstwo miał przydać się w przyszłości…

Nauka też przychodziła mu bez problemu. Początkowo marzył o filologii polskiej i chciał pisać sztuki teatralne. Będąc nastolatkiem przeczytał wszystkie dramaty, do jakich miał dostęp w tamtych czasach, szczególnie fascynowała go twórczość Szekspira. W klasie maturalnej zdecydował się jednak na studia prawnicze, które ukończył na Uniwersytecie Śląskim ze specjalizacją prawo cywilne. Ucząc się na pamięć wielu ustaw, wypracował sobie zdolność zapamiętywania do tego stopnia, że obecnie podczas wystąpień publicznych rzadko posiłkuje się notatkami.

Później ukończył jeszcze rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, która okazała się szczególnie przydatna na stanowisku dyrektora finansowego w sektorze bankowym czy w radach nadzorczych.

Zdobywanie doświadczenia i osiąganie sukcesów zawodowych

Doświadczenie w zarządzaniu finansami Andrzej Konieczny zdobywał, pracując przez kilkanaście lat w różnych bankach – w tym najdłużej w Pekao SA na stanowisku dyrektora oddziału w Katowicach, ale także m.in. w Banku Pocztowym czy Banku Przemysłowo-Handlowym. W ten sposób zdobył kompleksową wiedzę na temat zarządzania instrumentami finansowymi. - Byłem zatrudniony na różnych stanowiskach, przeszedłem wszystkie szczeble kariery bankowej począwszy od inspektora – wspomina.

W latach 2006-2011 był Dyrektorem do spraw finansowych, a następnie Pierwszym Zastępcą Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, a w 2011 roku został Prezesem Funduszu Górnośląskiego SA.

- Obecnie Fundusz zatrudnia 110 osób, ale musiałem zacząć swoją pracę od restrukturyzacji. Dokładnie zapoznałem się z dokumentacją firmy i wprowadziłem oszczędności, co przyniosło nam korzystne zmiany. – informuje prezes. - Przejęliśmy też Górnośląską Agencję Rozwoju Regionalnego. W ostatnich latach działalności znacznie poprawił się wizerunek Funduszu, jako bardziej przyjaznego przedsiębiorcom i sprawnie zarządzanego. Wspomaga on finansowo średnie i mikroprzedsiębiorstwa, rzadziej duże firmy. Korzystając ze środków unijnych, udziela nisko oprocentowanych pożyczek - dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą - poniżej pół procenta (0,25%), a dla większych firm, których działalność trwa co najmniej od roku pożyczki inwestycyjne są przyznawane na 1 procent.

- Moja żona żartuje, że jestem pracoholikiem. Ja natomiast uważam, że zachowanie równowagi w życiu jest bardzo istotne i rodzina nie może być mniej ważna niż praca, dlatego lubię spędzać wolny czas z żoną i córką.

http://www.whystory.pl/pl/finanse-i-prawo/why-story-tv-finanse-i-prawo/obchody-dwudziestolecia-funduszu-gornoslaskiego.html

Po godzinach

W weekendy pan Andrzej gotuje dla najbliższych, szczególnie włoskie dania, które polubił w trakcie częstych wyjazdów z rodziną do słonecznej Italii. Uczył się też języka tego kraju. Kiedy pozwala mu na to czas, uprawia sporty zimowe, takie jak narciarstwo czy jazda na łyżwach. Czasem też jeździ na rolkach. To świetnie relaksuje i dodaje energii. Jest kibicem Realu Madryd - Moja szesnastoletnia córka wyjechała niedawno do Hiszpanii w ramach szkolnej wymiany młodzieży, a potem nastąpiła rewizyta jej koleżanki z Barcelony, która przywiozła mi w prezencie koszulkę wiadomego klubu – śmieje się. - Córka poprosiła, żebym nie przyznawał się, która drużyna jest moją ulubioną i nawet ją założyłem, żeby sprawić dziewczynom przyjemność.

Prezes Konieczny pozostał wierny pasji czytania. Jeśli pojawia się wolna chwila, przeznacza ją na lekturę literatury współczesnej i książek historyczno-ekonomicznych. Córka też jest pasjonatką czytania. Kończy gimnazjum i wybiera się do liceum w Katowicach, być może, tak jak ojciec, też będzie kiedyś studiować prawo.

- Nie znam stuprocentowego przepisu na bycie liderem, ale uważam, że na pewno należy być kreatywnym, mieć pomysły na siebie i stawiać czoła wyzwaniom. - podsumowuje. - Odrobina szczęścia też nie zaszkodzi. Po latach doświadczeń mogę powiedzieć, że marzenia się spełniają.

Beata Sekuła

 

wtorek, 22 marzec 2016 06:50

Obchody dwudziestolecia Funduszu Górnośląskiego

 

 

Dwudziestolecie istnienia obchodzi Fundusz Górnośląski. Z tej okazji 10 marca 2016 w auli Sejmiku Śląskiego odbyło się uroczyste spotkanie z udziałem przedstawicieli Funduszu i władz samorządowych, w tym prezydenta Zabrza i przewodniczącej Górnośląskiego Związku Metropolitalnego Małgorzaty Mańki Szulik. Przewodniczący Sejmiku Grzegorz Wolnik wręczył  odznaczenie: "Zasłużony dla Województwa Śląskiego" pracownikom Funduszu, w tym: Aleksandrze Smelcerz oraz Marianowi Maciejczyk. Ponadto  Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski wręczył m.in. pani Małgorzacie Obuchowskiej Gembali, dyrektor Wydziału Programów Pomocowych  "Medal za długoletnią służbę" nadany przez Prezydenta RP na wniosek wojewody.

Spotkanie zakończył występ Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny.


Fundusz Górnośląski powstał w grudniu 1995 roku zgodnie z postanowieniami Kontraktu Regionalnego dla Województwa Śląskiego. Dokument podpisały strony rządowa i społeczna, którą reprezentowali przedstawiciele samorządów, związków zawodowych oraz organizacji przedsiębiorców. W pierwszym okresie działalności spółka działała na rzecz restrukturyzacji i przekształceń własnościowych. Dziś Fundusz Górnośląski prowadzi Śląski Fundusz Pożyczkowy i Regionalny Fundusz Pożyczkowy, czyli programy wsparcia finansowego dla mikro, małych i średnich firm, a także absolwentów i osób bezrobotnych. Większościowym udziałowcem Funduszu jest Województwo Śląskie oraz większość gmin Województwa Śląskiego. Od początku działalności Fundusz udzielił 1500 pożyczek na kwotę 220 mln złotych.

Grzegorz Gruener

poniedziałek, 29 luty 2016 11:22

Rodzina i jej wsparcie, to inwestycja a nie koszt

 

1 lutego 2016 roku Rząd przyjął program  500 Plus i zgodnie z zapowiedzią pani minister ds. rodziny zasiłek w kwocie 500 zł/m-c na niektóre z dzieci wejdzie w życie 1 kwietnia 2016 roku.  wprowadza świadczenie wychowawcze na drugie i kolejne dziecko do 18. roku życia. Program 500 plus nie przewiduje górnego progu dochodowego, będą mogły więc z niego skorzystać także osoby zamożne. W przypadku rodzin, które mają jedno dziecko, obowiązuje kryterium dochodowe - dochód na członka rodziny nie może być wyższy niż 800 zł. i 1200 zł. w przypadku dzieci niepełnosprawnych. Świadczenie będzie wypłacane do ukończenia przez dziecko 18 lat.

Aby otrzymać świadczenie wychowawcze należy złożyć odpowiedni wniosek. Pieniądze będą wypłacane rodzinom przez urząd miasta, gminy, ośrodek pomocy społecznej lub centra do realizacji świadczeń socjalnych. Wniosek o świadczenie będzie trzeba składać co roku w urzędzie gminy lub miasta w miejscu zamieszkania. O terminie składania wniosku obowiązkowo informować będzie nas organ wydający świadczenie.

Wnioski o 500 złotych na dziecko będzie można składać przez internet. Potrzebny będzie wtedy podpis elektroniczny. Świadczenie wychowawcze, tak jak wszystkie świadczenia rodzinne, będzie wypłacane w sposób dogodny dla rodziców, przelewem na konto lub przekazem pocztowym. 


Gdy rodzina będzie ubiegać się o 500 złotych na drugie i kolejne dzieci nie będzie konieczności dołączania zaświadczenia o dochodach. Jedynie świadczenie na pierwsze dziecko uzależnione będzie od kryterium dochodowego. Co roku pobierający świadczenie będzie musiał potwierdzić fakt nieprzekroczenia tego progu. We wniosku trzeba podać dane osoby starającej się o świadczenie oraz dane dzieci wraz z dodatkowymi zaświadczeniami i oświadczeniami. Osoba składająca wniosek o świadczenie wychowawcze nie będzie musiała dołączać do niego zaświadczenia z urzędu skarbowego albo oświadczenia członków rodziny o dochodzie, projekt rozporządzenia MRPiPS stanowi, że dane te urzędnicy będą zobowiązani pozyskać samodzielnie.

Pieniądze otrzyma każda rodzina. Stan cywilny rodziców jest bez znaczenia. Zarówno rodziny, w których rodzice są w związku małżeńskim, rodziny niepełne oraz rodzice pozostający w nieformalnych związkach. Rodziny niepełne, obok świadczenia wychowawczego mogą też otrzymać świadczenia wypłacane z Funduszu Alimentacyjnego czy specjalny dodatek z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Jeżeli rodzina prócz dzieci z poprzednich związków posiadać będzie jeszcze wspólne dziecko w skład rodziny wliczane będą wszystkie dzieci. W przypadku rodziców, którzy się rozwodzą świadczenie przysługiwać będzie temu z rodziców, który z dzieckiem zamieszkuje i na którego utrzymaniu dziecko się znajduje. Program Rodzina 500 Plus dotyczy także dzieci adoptowanych. 500 zł nie będzie przysługiwać dzieciom, które znajdują się w tzw. pieczy zastępczej,

Projekt wprowadza metody zabezpieczające wydawaniu pieniędzy niezgodnie z ich przeznaczeniem. W przypadku sygnałów o marnotrawieniu świadczenia, u rodziny będzie mógł zostać przeprowadzony wywiad środowiskowy.  W razie wątpliwości pracownik organu wypłacającego świadczenie, na podstawie informacji od pracownika socjalnego, będzie mógł zamienić gotówkę na pomoc rzeczową w postaci ubrania, lekarstw, jedzenia.

Zdaniem ekonomistów propozycja PiS, kosztująca budżet 2 proc. polskiego PKB to zbyt drogie rozwiązanie i nie wpłynie pozytywne na sytuację gospodarczą. Ministerstwo wskazuje, że "w budżecie państwa na rok 2016 są zabezpieczone środki na wypłaty świadczeń wychowawczych, które przekazywane będą samorządom na wypłaty świadczeń wychowawczych". Jednocześnie podkreśla, że "rodzina i jej wsparcie, to inwestycja a nie koszt".

Agata Czekaj

 

wtorek, 02 luty 2016 22:47

Kobieta, która tryska energią i nie lubi stać w miejscu.

 

Małgorzata Obuchowska-Gembala, dyrektor Wydziału Programów Pomocowych Funduszu Górnośląskiego S.A., podejmuje w życiu wiele wyzwań i często musi dokonywać trudnych wyborów. Niczego jednak nie żałuje. Pomimo wczesnego macierzyństwa zdołała ukończyć studia na Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Wychowuje dzieci, prowadzi dom i poświęca się pracy zawodowej. Ma niezwykły potencjał. Jej marzenie? Pragnie przebiec całą trasę maratonu.

 

W każdym wieku można rozwijać się na polu sportowym, zawodowym czy zacząć realizować jakąś inną pasję - jest to nawet wskazane. Sama z resztą tego doświadczyłam – zauważa pani Małgorzata. Od trzech lat aktywnie biega. Przygotowywała się już dwukrotnie do maratonów, czyli pokonania trasy 42 kilometrów, ale za każdym razem dopadała ją kontuzja. Najdłuższy dystans, jaki przebiegła to na razie 30 kilometrów. - Praktycznie nie wyobrażam sobie teraz życia bez biegania – śmieje się – mimo że nigdy wcześniej nie byłam aktywna sportowo – dodaje z błyskiem w oku.

Twierdzi, że jest dość niecierpliwa i może zbyt szybko chce osiągać sukcesy. Bierze udział w różnych konkursach. Teraz przygotowuje się do półmaratonu. Ostatnio jej życie nabrało jeszcze większego tempa. Podjęła kolejne studia – prawnicze. Są bardzo absorbujące. Jako perfekcjonistka walczy o jak najlepsze oceny.

 

Matka i córki

Ma dwie córki; starsza skończyła 24 lata, mieszka, studiuje i pracuje we Wrocławiu, a młodsza jest uczennicą pierwszej klasy w technikum – ekonomicznym - tak jak mama przed laty. Dziewczyna długo grała w piłkę nożną. Obydwie są wyjątkowo przedsiębiorcze i pracowite, podobnie jak pani Małgorzata. - Zawsze zwracałam uwagę na jakość, a nie na ilość czasu spędzanego z nimi. Wie Pani, jak miałam jakieś problemy w pracy, to zastanawiałam się czy nie odpuścić sobie i nie poświęcić się bardziej rodzinie. Generalnie nie żałuję, że jednak tak nie robiłam, bo dziewczyny nauczyły się zaradności i samodzielności. Można spędzać z dzieckiem całe dnie na jakimś takim bezczynnym funkcjonowaniu i niczemu to nie służy – zauważa. – Teraz, jak obserwuję te moje dziewczyny, to widzę, że wiele decyzji, które podejmują jest podobnych do tych moich sprzed lat. Niestety, zarówno tych dobrych, jak i tych złych, bo przecież nikt nie jest doskonały. I one tak samo uczą się na swoich błędach. Ale daję im dużo wolności, żeby kiedy powinie im się noga, mogły wyciągnąć z tego wnioski. Mnie chyba tego trochę brakowało w ich wieku. Zawsze jednak mogą się mamie „wygadać”.

sobota, 30 styczeń 2016 10:23

Europejska Konfederacja Młodych Przedsiębiorców YES for Europe reprezentuje ponad 40 000 młodych przedsiębiorców i jest największą organizacją tego typu w Europie. W ubiegły piątek zgromadzenie liderów wybrało nowy zarząd. Wiceprzewodniczącym został Przemysław Grzywa, przedsiębiorca i reprezentant Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

 Przemyslaw Grzywa

W swojej nowej roli Przemysław Grzywa będzie przewodniczyć europejskiej delegacji przy G20 Young Entrepreneurs Alliance. Jest to globalna organizacja zrzeszająca młodych przedsiębiorców z grupy G20, będąca partnerem dla jej członków. Grzywa jest również członkiem zespołu roboczego ds. MŚP w grupie B20, która reprezentuje obszar biznesu w G20. Dzięki temu Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach jest jedynym przedstawicielem Polski wśród największych gospodarek świata.

RIG w Katowicach jest członkiem YES for Europe od ponad półtora roku i od samego początku aktywnie uczestniczy w pracach konfederacji. W minionym roku Izba była gospodarzem europejsko-amerykańskiego szczytu młodych przedsiębiorców, który odbył się podczas V Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Rezultatem szczytu była wspólna deklaracja nt. porozumienia o wolnym handlu – znanego pod skrótem TTIP – które jest obecnie negocjowane pomiędzy rządem USA i Komisją Europejską. Przemysław Grzywa był inicjatorem spotkania i kierował obradami szczytu w Katowicach.

RIG w Katowicach od lat zaangażowana jest w działania skierowane do młodych przedsiębiorców. W 2014 zainicjowany został w Katowicach program „Młody Przedsiębiorca w nowoczesnym mieście” podczas którego doświadczeni eksperci dzielą się swoją wiedzą z osobami rozpoczynającymi działalność. Już kilka tysięcy uczestników wzięło udział w wydarzeniach w trakcie trwania programu. Obecnie przygotowywana jest jego trzecia edycja w nowej odsłonie.

Oficjalny komunikat na stronie Europejskiej Konfederacji Młodych Przedsiębiorców YES for Europe: http://www.yesforeurope.eu/

 

 

środa, 27 styczeń 2016 22:07

W lipcu 2015 r. zaczęła obowiązywać nowa procedura karna. Wprowadzone zostały istotne zmiany dotyczące prowadzenia procesu karnego, sytuujące sędziego jako bezstronnego arbitra rozsądzającego spór pomiędzy oskarżycielem a obroną. Proces w miejsce inkwizycyjnego miał stać się bardziej kontradyktoryjny i tym samy odciążać sąd w zakresie inicjatywy dowodowej, w postaci zbierania dowodów i przesłuchiwania świadków.

12 stycznia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości wprowadzającej zmiany w Kodeksie postępowania karnego i niektórych innych ustawach. Zmiany zakładają odwrócenie niektórych postanowień nowelizacji Kodeksu postępowania karnego, które weszły w życie w lipcu 2015 r.

Najważniejszą zmianą przewidzianą w projekcie ustawy jest przywrócenie inicjatywy dowodowej sądu w procesie oraz priorytetu zasady prawdy materialnej. Pełna kontradyktoryjność wprowadzona nowelizacją z lipca 2015 r. niesie za sobą ryzyko, że sąd podejmie decyzję co do istoty sprawy na podstawie dowodów przedstawionych przez strony, nie będzie natomiast dążył do ustalenia prawdziwego stanu rzeczy. Wraz z nowym projektem przywrócono zasadę, zgodnie z którą należy dążyć do wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy, a dopiero w przypadku niemożliwości usunięcia wątpliwości – rozstrzygnąć je na korzyść oskarżonego.

Kolejną zmianą jest uchylenie art. 168a k.p.k. zakazującego przeprowadzenia i wykorzystania dowodu uzyskanego do celów postępowania karnego za pomocą czynu zabronionego pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia. Przepis ten eliminuje możliwość skorzystania przez strony, jak również oskarżyciela publicznego z dowodów bezpośrednio nielegalnych. Zmiana ta ma za zadania przeciwdziałać możliwym nadużyciom uczestników, którzy mogą dążyć do celowej dyskwalifikacji dowodów. Szeroki zakres zakazu dowodowego i możliwość uznania uchybień organów procesowych za przestępstwo urzędnicze mogłyby posłużyć celowemu utrudnianiu biegu postępowań. W przyjętym projekcie usunięto zakaz dowodowy, uznając, że każda sytuacja powinna być oceniana indywidualnie, w oparciu o ogólnie przyjęte zasady orzecznictwa.

Zmianie ulega również brzmienie art. 258 § 2 k.p.k., dotyczące możliwości zastosowania środka zapobiegawczego w postaci tymczasowego aresztowania z uwagi na surowość grożącej oskarżonemu kary. Obniżony został próg, po którego przekroczeniu możliwe jest zastosowanie tzw. aresztu międzyinstancyjnego. Obecnie możliwość ta istnieje w przypadku wymierzenia przez sąd pierwszej instancji kary pozbawienia wolności wyższej niż 3 lata, według projektu miałaby to być kara pozbawienia wolności nie niższa niż 3 lata.

W projekcie wskazano nowy nadzwyczajny środek zaskarżenia w postaci skargi na wyrok sądu odwoławczego, wnoszonej do Sądu Najwyższego, która miałaby przysługiwać stronom od wyroku sądu odwoławczego uchylającego wyrok sądu pierwszej instancji i przekazującego sprawę do ponownego rozpoznania. Termin na wniesienie skargi, przewidziany w art. 539b § 1 k.p.k., wynosiłby 7 dni od daty doręczenia wyroku z uzasadnieniem.

Kolejną zmianą jest wydłużenie czasu, w którym możliwe jest wzruszenie prawomocnego orzeczenia na niekorzyść oskarżonego. Prokuratorowi Generalnemu umożliwia się w świetle nowego projektu, uchylenie lub zmianę postanowienia o umorzeniu postępowania przeciwko podejrzanemu przez rok od daty uprawomocnienia się postanowienia, dotychczas termin wynosił 6 miesięcy. Możliwe stanie się także uwzględnienie kasacji wniesionej na niekorzyść oskarżonego po upływie roku, od daty uprawomocnienia się orzeczenia, dotychczas termin wynosił 6 miesięcy.

Wprowadzane zmiany zakładają znacznie zaostrzenie zasad odpowiedzialności za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub zatajenia prawdy podczas składania zeznań. W obecnym stanie prawnym czyn, określony w art. 233 § 1 k.k., podlega karze pozbawienia wolności do lat 3, natomiast projekt zakłada możliwość orzeczenia kary w wymiarze od 6 miesięcy do 8 lat. Taką samą karę przewiduję się w dodanym § 1a wobec osoby, która składa fałszywe zeznanie z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jej samej lub jej najbliższym. Zaostrzenie kary projekt przewiduje w projektowanym art. 233 § 4 k.k. za złożenie fałszywej opinii lub tłumaczenia w wymiarze od roku do 10 lat pozbawienia wolności, natomiast dotychczas były to maksymalnie 3 lata pozbawienia wolności.

Projekt zakłada, że ustawa nowelizująca ma wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2016 r.

Agata Czekaj

 

czwartek, 26 listopad 2015 23:41

Wszystko to, co chcielibyście wiedzieć o podstawach sprzedaży, ale boicie się zapytać. Kamila Rowińska - licencjonowany coach i trener sprzedaży opowiada o tym, czym jest sprzedaż, dlaczego ludzie nie chcą sprzedawać, a także o istniejących technikach roźluzniających. Zapraszamy do obejrzenia!

sobota, 21 listopad 2015 23:23

22 lutego 2016 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy Kodeks Pracy oraz niektórych innych ustaw. Ustawa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw 21 sierpnia 2015 r., jednak ze względu na wagę wprowadzanych zmian, przepisy wejdą w życie po upływie sześciu miesięcy.

Kogo będą dotyczyły zmiany?

Zmiany dotyczyły będą osób zatrudnionych na umowę o pracę na czas określony, więc zasadniczo do większości umów o pracę na czas określony istniejących w dniu wejścia w życie zmian znajdą zastosowanie nowe regulacje.

Czego będą dotyczyły zmiany?

Zmiany będą dotyczyć zasad wypowiadania i okresów wypowiedzenia. Termin wypowiedzenia będzie w świetle nowych przepisów zależny od długości trwania umowy. Za wypowiedzeniem będzie można rozwiązać każdą umowę o pracę na czas określony, bez względu na to, czy przewidują to jej postanowienia oraz bez względu na czas, na jaki została zawarta. Okres wypowiedzenia umów o pracę na czas określony będzie taki sam jak dla umów o pracę na czas nieokreślony i będzie uzależniony od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Okres wypowiedzenia wynosił będzie od 2 tygodni do 3 miesięcy.

Dotychczasowe przepisy dopuszczały podpisanie dwóch umów na czas określony bez limitu czasowego pod rząd. W świetle nowych regulacji pracodawca będzie mógł zawrzeć tylko trzy takie umowy z pracownikiem, a maksymalny czas ich trwania będzie wynosił 33 miesiące. Przekroczenie ww. terminu będzie skutkowało tym, iż od dnia następującego po jego upływie pracownik będzie uważany za zatrudnianego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dotyczy to również sytuacji, gdy zawarto kilka umów o pracę na czas określony lub podpisano aneksy. Zgodnie z nowymi przepisami okres terminowego zatrudnienia pracownika nie będzie mógł więc, co do zasady, przekroczyć 3 lat. Ustawa przewiduje kilka wyjątków od opisanych powyżej ograniczeń czasowych i liczbowych dotyczących umów o pracę na czas określony. Przepisy nie będą mieć zastosowania w przypadku m.in.: wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym oraz gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie. W takiej sytuacji pracodawca pod rygorem kary grzywny będzie miał obowiązek powiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy o zawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony i fakt ten uzasadnić.

Ponadto, nastąpi ograniczenie rodzajów umów o pracę do trzech: na okres próbny, na czas określony i na czas nieokreślony. Zrezygnowano z umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, jej miejsce zajmą umowy na czas określony.

Umowa o pracę na okres próbny będzie mogła być zawarta w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia do wykonywania pracy określonego rodzaju. Co do zasady pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na okres próbny tylko raz. Jednakże jeżeli pracownik ma być zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy ustawa dopuszcza ponowne zawarcie umowy z pracownikiem. Zasadne jest bowiem ponowne sprawdzenie pracownika, który ubiega się o zatrudnienie do innej pracy.

Jakie znaczenie będą miały zmiany?

Nowe uregulowania w Kodeksie Pracy istotnie zmieniają obowiązujące dotychczas zasady dotyczące zawierania i rozwiązywania umów o pracę na czas określony i będą mieć istotne znaczenie dla wielu pracodawców. Nowelizacja przepisów ma docelowo ograniczyć możliwość wykorzystania umów terminowych, aprzepisy dotyczące obliczania okresów wypowiedzenia zależnych od stażu pracy u danego pracodawcy wydłużą procedurę wypowiadania tych umów, co w założeniu ma przyczynić się do większej stabilizacji zatrudnienia.

prawopracy kafelka

środa, 11 listopad 2015 22:33

"Transformacja - nowe podejście do biznesu.  Biznes to ludzie" - mówi Elżbieta Jeznach, redaktor naczelna Businesswoman & Life. W trakcie kongresu padały takie stwierdzenia jak: "w życiu należy robić to, co się kocha", czy: "widać, że kobiety są inspiracją dla mężczyzn", ale też: "zapraszamy do współpracy mężczyzn, bo świat jest dualny i do sukcesu potrzeba dwóch pierwiastków... .

Zapraszamy do obejrzenia!

 

poniedziałek, 09 listopad 2015 21:11

W dniu 12.10.2015 podczas organizowanej w ramach Kongresu uroczystej Sesji Sejmiku Województwa Śląskiego wręczono certyfikaty i wyróżnienia honorowe V edycji Programu „Samorząd, który wspiera MŚP”.

samo 2

Ogólnopolski program „Samorząd, który wspiera MŚP” jest przedsięwzięciem towarzyszącym Europejskiemu Kongresowi Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Program jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i lokalnego. Celem programu jest wyłonienie i promocja samorządów, które stwarzają przedsiębiorstwom sektora MŚP dogodne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej oraz w szczególny sposób wspierają rozwój tego sektora. Znalezienie się w gronie Laureatów Programu to nie tylko wzmocnienie wizerunku Urzędu w otoczeniu, ale także potwierdzenie szczególnej dbałości o rozwój sektora MŚP. Otrzymanie tak prestiżowego tytułu z rąk środowisk biznesowych jest wyraźnym sygnałem na to, iż podejmowane działania w zakresie wspierania MŚP są skuteczne i mają charakter trwały. 

w99eh711f1

 Kapituła V edycji Programu „Samorząd, który wspiera MŚP”, na podstawie analizy wniosków i ankiet nadesłanych przez uczestników Programu, postanowiła przyznać 9 certyfikatów „Samorząd, który wspiera MŚP” w trzech różnych kategoriach. W kategorii „Miasto” certyfikat V edycji Programu „Samorząd, który wspiera MŚP” otrzymały: Gmina Miasto Koszalin, Miasto Suwałki, Miasto Oświęcim, Miasto Legnica, Miasto Rydułtowy i Miasto Brodnica. Laureatem Programu w kategorii „Powiat” został Powiat Pszczyński, natomiast w kategorii „Gmina wiejska” –  Gmina Jasienica i Gmina Godów.  Zgodnie z regulaminem Programu otrzymanie certyfikatu jest równoznaczne z przyznaniem Włodarzom nagrodzonych samorządów tytułu i statuetki Prezydenta, Burmistrza, Wójta lub Starosty – Lidera, który wspiera MŚP.

Kapituła podjęła również decyzję o przyznaniu trzech wyróżnień honorowych dla Miasta Zabrze, Miasta Dąbrowa Górnicza i Miasta Chorzów – samorządów, które na wielu różnych polach wspierają rozwój sektora MŚP. Prezydenci wyróżnionych miast otrzymali tytuły honorowe „Liderów, którzy wspierają MŚP”.  

Serdecznie gratulujemy wszystkim Laureatom i Wyróżnionym! Już dziś zachęcamy samorządy do udziału w przyszłorocznej edycji Programu „Samorząd, który wspiera MŚP”.

samo 1

 

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach
ul. Opolska 15, 40-084 Katowice
e-mail: info@rejestracja.ekmsp.eu
www.rig.katowice.pl
www.ekmsp.eu

poniedziałek, 02 listopad 2015 21:37

Zapraszamy na relację z V Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który odbył się w Katowicach w dniach 12-14 października. Wzięło w nim udział 6000 uczestników, przeprowadzono w sumie 63 paneli dyskusyjnych w trakcie 3 dni. Debatowano na tematy związane z przedsiębiorczością młodych, rozwojem przedsiębiorczości, z problemami i ograniczeniami pojawiającymi się przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

niedziela, 01 listopad 2015 19:33

Dziennik Gazeta Prawna zaprasza wszystkich przedsiębiorców i ludzi biznesu do udziału w Skrzydłach Biznesu.

Skrzydła Biznesu

Polscy przedsiębiorcy dzięki swej pracy i inicjatywie skutecznie bronią pozycji rynkowej i wciąż poszukują nowych rozwiązań umożliwiających nieustanny rozwój. Doceniając ich postawę, Dziennik Gazeta Prawna już po raz szósty organizuje Skrzydła Biznesu”.

PB040227

"Skrzydła Biznesu" to kompleksowy projekt skierowany do sektora MSP składający się z prestiżowego rankingu firm, cyklu konferencji oraz merytorycznych dodatków ukazujących się w całym nakładzie Dziennika Gazety Prawnej.

Spotkania zostały zorganizowane w taki sposób by dotrzeć do przedsiębiorców z całej Polski i odbędą się kolejno w Toruniu, Wrocławiu, Katowicach, Lublinie i w Warszawie, gdzie podsumujemy całe przedsięwzięcie.

PB040187

Podczas każdej z imprez, zaproszeni eksperci udzielą porad z zakresu optymalnego zarządzania przedsiębiorstwem i jego rozwojem na rynkach polskich i zagranicznych.

Udział w spotkaniach i rankingu jest całkowicie bezpłatny!

Serdecznie zapraszam i zachęcam do udziału w szóstej edycji Skrzydeł Biznesu.
Jadwiga Sztabińska
Redaktor naczelna Dziennika Gazety Prawnej

Weź udział w konferencji »

PB040190

Kalendarium wydarzeń:

  • 14 X TORUŃ (pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie)

  • 28 X WROCŁAW (dolnośląskie, lubuskie, opolskie)

  • 4 XI KATOWICE (śląskie, małopolskie,)

  • 18 XI LUBLIN (podkarpackie, lubelskie, świętokrzyskie)

  • 9 XII WARSZAWA (mazowieckie, łódzkie, podlaskie, warmińsko-mazurskie)

biznes

środa, 28 październik 2015 22:54

"Boimy się tylko tego, czego nie znamy" - mówi Olga Kozierowska. Podczas inspirujących spotkań z kobietami z całej Polski opowiada o swoich przekonaniach dotyczących m.in. kontroli myśli, dywersji, zmniejszaniu myśli, zmartwień i nastawienia.

 

poniedziałek, 19 październik 2015 21:51

 

    Obowiązujące dotychczas przepisy nie chroniły należycie spadkobierców przed odpowiedzialnością za długi spadkowe, przewyższające wartość aktywów spadkowych, w związku z tym został opracowany projekt ich nowelizacji. W dniu 26 sierpnia 2014 r. do sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy zmieniającej kodeks cywilny. Dotychczasowe zasady mogły powodować znalezienie się w niekorzystnej sytuacji finansowej osób, które nie były świadome konsekwencji, jakie pociąga za sobą niezłożenie oświadczenia woli w ustawowo określonym terminie, w myśl zasady ignorantia iuris nocet. W związku z rozwojem stosunków społecznych ustawodawca uznał, iż nieadekwatne jest karanie za nieznajomość terminu do złożenia oświadczenia woli o odrzuceniu spadku i nie można obarczać odpowiedzialnością za długi spadkowe spadkobierców, którzy nie wiedzieli o 6 miesięcznym terminie do złożenia przedmiotowego oświadczenia woli.

              Od 18 października 2015 r. zasadą – jak stanowi art. 1015 par. 2 k.c. – staje się dziedziczenie długów tylko do wysokości czynnego spadku czyli wartości aktywów. Do tej pory spadkobierca miał 6 miesięcy na podjęcie decyzji, czy chce spadek przyjąć, czy odrzucić, przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza. Bieg terminu rozpoczyna się od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule dziedziczenia (art. 1015 par. 1 k.c.). Jeśli w tym czasie nie złożył oświadczenia – przyjmuje się, że przyjął spadek wprost - a to w wielu przypadkach może oznaczać, że odziedziczył przede wszystkim długi.

              Proste przyjęcie spadku oznacza, iż spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe bez ograniczeń. W razie przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w inwentarzu stanu czynnego spadku. Zauważyć należy, że powyższe ograniczenie odpowiedzialności odpada, jeżeli spadkobierca podstępnie nie podał do inwentarza przedmiotów należących do spadku lub podał do inwentarza nieistniejące długi. W myśl art. 1032 § 1 i § 2 kodeksu cywilnego, jeżeli spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, spłacił niektóre długi spadkowe nie wiedząc o istnieniu innych długów, to ponosi odpowiedzialność za niespłacone długi tylko do wysokości różnicy między wartością ustalonego w inwentarzu stanu czynnego spadku, a wartością świadczeń spełnionych na zaspokojenie długów, które spłacił. Jeżeli spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza, spłacając niektóre długi spadkowe wiedział o istnieniu innych długów spadkowych, to ponosi on odpowiedzialność za te długi ponad wartość stanu czynnego spadku, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej byłby obowiązany je zaspokoić, gdyby spłacał należycie wszystkie długi spadkowe. Nowelizacja poszerza także krąg osób, które mogą zostać ustanowione pełnomocnikami.

             Dzięki zmianie kodeksu postępowania cywilnego, pełnomocnikiem będą mogli zostać ustanowieni również inni krewni strony niż dotychczas, w szczególności dotyczy to dziadków. Wprowadzone zmiany w prawie spadkowym mają wpływ również na nowelizacje przepisów ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, regulujących pokrywanie z majątku spadkowego kosztów sądowych związanych z zabezpieczeniem spadku oraz spisem inwentarza.

Zebrała i opublikowała: Agata Czekaj

spadek

 

 

 

środa, 30 wrzesień 2015 13:18

Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Szerokie spektrum tematów to tylko jeden powodów, dla których warto wziąć udział w V Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Wydarzenie, którego ze względu na tradycję przedstawiać właściwie nie trzeba, po raz pierwszy odbędzie się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach wraz z Współorganizatorami i Współgospodarzami już po raz piąty organizuje wydarzenie, które dostarczy odpowiedzi na wiele pytań, jakie nurtują doświadczonych biznesmenów oraz przyszłych przedsiębiorców sektora MŚP. Cztery pierwsze edycje Kongresu zostały przyjęte z wielkim entuzjazmem i zaangażowaniem przez środowiska biznesowe, naukowe i polityczne. Ostatnia, IV edycja Kongresu, jako najważniejsze w Europie wydarzenie sektora MŚP, zgromadziło jesienią 2014 roku ponad 3 000 uczestników z Polski i zagranicy.

Tegoroczna edycja Kongresu to połączenie teorii i praktyki, biznesu i nauki, sektora prywatnego i publicznego. Od 12 do 14 października br. hasłem przewodnim dla europejskiego biznesu będzie: Nauka – Biznes – Samorząd – Razem dla gospodarki.

Sześć różnorodnych ścieżek tematycznych

Kongres, jak co roku, złożony jest z kilku ścieżek tematycznych, w ramach których organizowane są poszczególne sesje i wydarzenia. Pierwsza z nich nosi nazwę - Innowacyjna Firma, Inteligentne Miasto, Konkurencyjny Region. Uczestniczący w niej przedsiębiorcy dowiedzą się między innymi jak poprawić zdolność konkurencyjną swojej firmy poprzez innowacje oraz gdzie szukać środków na finansowanie unikatowych pomysłów i rozwiązań. Uczestnicy Kongresu będą też dyskutować na temat partnerskiej współpracy samorządów, urzędów pracy i firm sektora MŚP oraz dostosowania systemu edukacji do potrzeb pracodawców. Nie zabraknie tematów związanych z innowacjami w medycynie, turystyce, nanotechnologiach, energetyce i multimediach.

Optymalizacja procesów biznesowych to kolejny ciekawy temat, któremu poświęcona zostanie odrębna ścieżka tematyczna. Eksperci Kongresu wyjdą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców zainteresowanych poprawą efektywności działania swoich firm i odpowiedzą na pytania z zakresu zarządzania strategicznego, finansowania rozwoju, nowych technologii w służbie marketingu czy bezpieczeństwa w biznesie. Będzie można również dowiedzieć się jak budować owocne relacje biznesowe, a także w efektywny i nowoczesny sposób rozwiązywać spory z kontrahentami biznesowymi.

środa, 30 wrzesień 2015 12:43

Optymalizacja PFRON

Szukasz sposobu na optymalizację zatrudnienia i oszczędności w Firmie? Chciałbyś budować pozytywny wizerunek i dać zatrudnienie osobom niepełnosprawnym? Interesuje Cię odpis PFRON?

Optymalizacja zatrudnienia i kosztów PFRON to obniżenie kosztów firmy związanych z obowiązkową wpłatą na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz pozyskanie dotacji przeznaczonych na zatrudnianie osób niepełnosprawnych.

Optymalizacja kosztów PFRON- korzyści dla Twojej Firmy:

  • Znaczne oszczędności - zatrudniając osoby niepełnosprawne obniżasz obowiązkowe składki na PFRON. W firmie zatrudniającej 100 osób nawet 100 000 zł w skali rocznej może zostać w firmie!

  • Oszczędność czasu - przeprowadzimy Twoją firmę przez wszystkie etapy procesu: audyt organizacyjny, analizę stanowisk pracy, rekrutacje, składanie wniosków oraz zapewnimy wsparcie nowym pracownikom. Możesz całkowicie skupić się na działalności Twojej firmy!

  • Zmotywowani pracownicy - firma otrzymuje wartościowych i niezwykle zaangażowanych pracowników, dzięki czemu zwiększa się jej wydajność.

  • Pozytywny wizerunek - zatrudniając osoby niepełnosprawne budujesz wizerunek firmy wrażliwej społecznie i zyskujesz dla niej przychylność.


Optymalizacja kosztów PFRON - bezwzględnie warto, gdy:

  • Twoja firma zatrudnia mniej niż 25 osób - możesz skorzystać z dofinansowania do wynagrodzenia pracownika.

  • Twoja firma zatrudnia więcej niż 25 osób - obniżasz obowiązkowe składki na PFRON i korzystasz z dofinansowań do wynagrodzeń oraz zwrotu kosztów przystosowania stanowiska pracy w wysokości do 60 000 zł

  • Poszukujesz pracowników z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności - szybko dostarczymy Ci odpowiednich kandydatów.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę SMG/KRC na zlecenie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji i Międzynarodowej Organizacji Pracy - aż 83% pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne ma dobre doświadczenia w tym zakresie.

wtorek, 29 wrzesień 2015 16:53

WHY STORY to wielotematyczny magazyn internetowy o prawdzie, pasji i człowieku.

Poruszamy tu zagadnienia zwiazane z codziennym życiem, min. z takich obszarów jak: psychologia, sprawy społeczne, zwierzęta, kultura i sztuka, przedsiębiorczość, technologie. Piszemy o inspirujacych ludziach, miejscach, które warto zwiedzić i poszukiwaniu zwykłego, ludzkiego szczęścia. Zachęcamy również do udziału w naszych konkursach.

WHY Story TV: Daniel 'zoNE' Gabryś

wtorek, 15 wrzesień 2015 06:57

Kiedy warto zawrzeć umowę rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków? 

Umowa majątkowa o rozdzielności z wyrównaniem dorobków to jeden ze sposobów ukształtowania relacji majątkowej pomiędzy małżonkami. Instytucja wyrównania dorobków chroni i pełni rolę rekompensaty dla małżonka, który rezygnując z działalności zarobkowej, zajmował się prowadzeniem gospodarstwa domowego i wychowaniem dzieci.

Umowa rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków musi mieć formę aktu notarialnego, inaczej bowiem będzie nieważna z mocy prawa. Umowa może być zawarta zarówno w trakcie trwania małżeństwa, jak i przed jego zawarciem. Ten rodzaj ustroju majątkowego umownego oznacza, że małżonkowie nie mają majątku wspólnego, a każdy z małżonków ma możliwość swobodnie zarządzać i rozporządzać składnikami majątku osobistego. Żaden z małżonków nie ma obowiązku informować drugiego o składnikach swojego majątku, ani o podejmowanych przez siebie czynnościach zmierzających do rozporządzenia majątkiem.

Gdy umowa ustaje na wniosek jednego z małżonków może zostać dokonane podsumowanie majątków i sprawiedliwe ich wyrównanie. Wiąże się to z koniecznością określenia dorobku każdego z małżonków poprzez ustalenie wzrostu wartości majątków małżonków, w okresie od początku obowiązywania umowy aż do ustania ustroju.

Z dorobkiem mamy do czynienia w sytuacji, gdy wartość majątku małżonka powiększy się w czasie trwania ustroju. Przy ustalaniu istnienia dorobku należy zestawić wartość majątku z dnia ustanowienia ustroju rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków oraz wartość majątku z dnia ustania tego ustroju.

Przy obliczaniu dorobków pomija się przede wszystkim: przedmioty nabyte przed zawarciem umowy majątkowej,  przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę a także prawa autorskie i inne prawa twórcy.

Do dorobkudolicza sięnatomiast wartość: darowizn dokonanych przez jednego z małżonków,za wyjątkiemdarowizn na rzeczwspólnychzstępnych małżonków (dzieci, wnuków) oraz drobnych darowizn na rzecz innych osób, usług świadczonych osobiście przez jednego z małżonków na rzecz majątku drugiego małżonka, nakładów i wydatków na majątek jednego małżonka z majątku drugiego małżonka.

Po ustaniu rozdzielności majątkowej, małżonek, którego dorobek jest mniejszy niż dorobek drugiego małżonka, może żądać wyrównania dorobków. Następuje to przez zapłatę lub przeniesienie prawa. Roszczenie o wyrównanie dorobków powstaje z mocy prawa. Małżonek ma możliwość wystąpienia z żądaniem wyrównania dorobków, jednak jeżeli ze swojego uprawnienia nie skorzysta, nie dojdzie do wyrównania. Wyrównania dorobków można dokonać w drodzeumowymiędzy małżonkami, w której uregulują zasady wzajemnych rozliczeń, a jeśli porozumienie między małżonkami nie będzie możliwe, niezbędna będzie interwencja sądu.

Roszczenie o wyrównanie dorobków jako roszczenie majątkowe ulega przedawnieniu z upływem dziesięcioletniego terminu. Bieg tego terminu rozpoczyna się z dniem ustania rozdzielności majątkowej z wyrównaniem dorobków.

Zebrała i opracowała: Agata Czekaj

rozdzielnosc

 

czwartek, 27 sierpień 2015 22:59

Czego potrzeba nam do stworzenia własnego biznesu? Doradzamy jak się do tego zabrać. Oto pomocna instrukcja, wyjaśniająca jak założyć firmę w kilku krokach:

Urząd Miasta.

 Od 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku do rejestracji działalności gospodarczej CEIDG-1 zastępujący formularz EDG-1. Zarejestrować firmę możemy za pomocą strony internetowej http://firma.gov.pl. We wniosku CEIDG-1 wprowadzamy nasze dane osobowe oraz dane dotyczące zakładanego przedsiębiorstwa.

Wniosek CEIDG-1 zawiera:

podanie o nadanie numeru NIP

wniosek o formę opodatkowania przedsiębiorstwa

wniosek o nadanie numeru REGON (dla przedsiębiorstw nie będących spółkami jawnymi)

informację o numerze firmowego konta bankowego

zgłoszenie płatników składek osób ubezpieczonych

 Następnie generowany jest formularz CEIDG-1, który można wysłać drogą elektroniczną lub wydrukować i dostarczyć do właściwego urzędu miasta.

Wniosek można opatrzyć podpisem elektronicznym lub można wysłać wniosek bez podpisu, wówczas pracownik właściwego urzędu miasta skontaktuje się z wnioskodawcą, celem złożenia ręcznego podpisu w urzędzie.

Bank.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nakłada na przedsiębiorców obowiązek założenia rachunku firmowego, jeżeli zobowiązania gotówkowe przekraczają kwotę 15 tysięcy euro. Ustawa o podatku od towarów i usług nakłada obowiązek posiadania konta bankowego, który dotyczy wszystkich przedsiębiorców rozliczających się z podatku VAT, bowiem zgodnie z brzmieniem ustawy podatek podlegający zwrotowi urząd skarbowy może przelać jedynie na rachunek bankowy.

 

Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na założenie rachunku firmowego, musi poinformować o tym urząd skarbowy (druk CEIDG-1 z załącznik CEIDG-RB) oraz ZUS (formularz ZBA).

Rachunek firmowy można otworzyć w placówce wybranego banku lub - w przypadku niektórych banków - za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej. Należy posiadać wówczas:

dowód osobisty;

oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej;

dokument nadający numer REGON;

ew. umowę spółki.

 

Urząd Skarbowy

Jeśli przedsiębiorca decyduje się na inną formą opodatkowania niż według zasad ogólnych, obowiązany jest zawiadomić o tym urząd skarbowy. Wyboru formy opodatkowania dokonuje się poprzez złożenie osobiście lub pocztą:

wniosku CEIDG-1, który może stanowić oświadczenie o wyborze wskazanej formy opodatkowania;

lub pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w danej formie. Takie oświadczenie powinno być skierowane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wyboru formy opodatkowania należy dokonać przed uzyskaniem pierwszego dochodu, inaczej urząd narzuci automatycznie zasady ogólne Wskazana forma opodatkowania jest wiążąca do końca danego okresu rozliczeniowego. Jeżeli po upływie tego czasu właściciel firmy zechce dokonać zmiany formy opodatkowania, może to uczynić, składając w urzędzie skarbowym odpowiednie zawiadomienie do 20 stycznia roku podatkowego.

 

Główny Urząd Statystyczny.

W Głównym Urzędzie Statystycznym przedsiębiorca otrzymuje numer podmiotu gospodarczego – REGON. Firmy, które nie są spółkami jawnymi, otrzymają numer REGON drogą pocztową w ciągu miesiąca od złożenia wniosku CEIDG-1. (ja dostałam nstępnego dnia:))

Wspólnicy zakładający spółkę jawną muszą osobiście udać się do Głównego Urzędu Statystycznego w celu nadania numeru REGON. Numer ten nadawany jest firmie, niezależnie od ilości wspólników, spółce przydzielany jest jeden numer REGON. Numer REGON zostanie nadany automatycznie po złożeniu wniosku RG-1, przedstawieniu umowy spółki i zaświadczeń od każdego ze wspólników o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Przedsiębiorca staje się płatnikiem, w związku z tym musi opłacać składki ZUS. Urząd Miasta zgłasza przedsiębiorcę jako płatnika, a ZUS otwiera konto, na które przedsiębiorca będzie wpłacał składki. Zgłoszenie płatników składek następuje po wypełnieniu wniosku CEIDG-1. Osoby ubezpieczone należy w ciągu 7 dni zgłosić do ZUS-u za pomocą druku ZUA.

Druk ZUA wypełniamy wpisując dane:

REGON przedsiębiorstwa

numer rachunku bankowego firmy

dane personalne

numery NIP

numer i seria dokumentów tożsamości zgłaszanych osób

numer wpisu do ewidencji i nazwa instytucji prowadzącej rejestracji

Ulgi w płaceniu składek ZUS przysługują osobom, które po raz pierwszy zakładają firmę. Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadzili działalności gospodarczej, nie byli wspólnikami w spółce oraz nie świadczą usług na rzecz byłego pracodawcy.

 

Państwowa Inspekcja Pracy i Sanepid

Przedsiębiorcy planujący zatrudniać pracowników, muszą udać się do siedziby Państwowej Inspekcji Pracy oraz do sanepidu. Na zgłoszenie się do Państwowej Inspekcji Pracy przedsiębiorca ma 30 dni od daty rozpoczęcia działalności, natomiast na zgłoszenie do sanepidu - 14 dni.

W przypadku działalności spożywczej lub gastronomicznej obowiązują dodatkowe, szczególne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Koncesje.

Koncesja to akt administracyjny upoważniający przedsiębiorcę do prowadzenia działalności, która ma szczególne znaczenie dla interesu publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz obywateli.

Uzyskanie koncesji jest konieczne w przypadku następujących typów działalności:

poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, wydobywanie kopalin ze złóż, bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;

wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;

wytwarzanie, przetwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucja i obrót paliwami i energią;

ochrona osób i mienia;

rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych;

przewozy lotnicze.

Udzielana jest na czas określony – od 5 do 50 lat. Koncesji udziela minister odpowiedzialny za dany dział gospodarki.

Zezwolenie to uprawnienie przyznawane danej firmie na wykonywanie jej działalności zgodnie z prawem. Aby je uzyskać, należy spełnić ściśle określone warunki ujęte w przepisach.

Zebrała i opublikowała: Agata Czekaj

  doktorantka Wydziału Prawa i Administracji

Uniwersytetu Śląskiego

Agata

 

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama